Norrköping Inre hamnen

Viginti utvecklar parkeringshus
i Inre Hamnen i Norrköping!

Inre hamnen växer fram och vi är med

I Inre hamnen i Norrköping växer en ny stadsdel fram. Visionen av en levande, färgstark och nyskapande stadsmiljö har varit under bearbetning i många år. Nu är det dags att göra verklighet av visionen och vi på Viginti är med och gör det möjligt.

Med attraktivt läge vid vattnet erbjuder nya Inre hamnen en härlig stadsmiljö för både avkoppling och pulserande cityliv. Allt genomsyras av spännande arkitektur där permanent och tillfällig konst och ljussättning möter en unik blandning av bostäder, arbetsplatser och handel. Motala ströms vatten i söder skapar rymd och ljus. Från norr dominerar grönskan genom Norra promenaden och den nya stadsparken Johannisborg.

Bostäderna i Inre hamnen utgörs till största delen av lägenheter med varierande upplåtelseformer, alla utformade utifrån människors olika livssituationer. Totalt planeras för 3000 bostäder, varav 1000 i första etappen där byggstart sker hösten 2021.

Vi på Viginti är stolta över att vara en del av denna utveckling.

 

Historisk mark i omvandling

Norrköpings hamn har varit betydelsefull för utvecklingen och tillväxten av staden Norrköping ända sedan början av 1600-talet. Då grundade Louis De Geer flera industrier som satte Norrköping på kartan. Hamnen fick ett uppsving på 1800-talet i takt med industrins utveckling och då återfanns här även landets största varvsindustri.

Från 1960-talet och framåt har hamnens verksamhet succesivt flyttats ut till Bråvikens inre del. Den utvecklingen närmar sig nu sin fullbordan och lämnar plats för ny historia att ta sin början vid Motala ströms vatten.

 

Tomten

Fastigheten Svanen 5 angränsar i väster till den nya bebyggelsen av bostäder och kommersiella lokaler – etapp 1 och 2 – och i öster tillkommande etapper.

Arkitektoniska utmaningar

Inre hamnen är ett ambitiöst stadsomvandlingsprojekt med högt ställda krav på arkitektonisk kvalitet. Ny spännande arkitektur hämtar idéer ur den gamla hamnverksamheten och detaljer som kranar och belysning kommer sparas för att bevara hamnens historia.
I detta möts vi av framför allt två stora utmaningar. Den första är att utveckla ett parkeringshus med en fysisk beskaffenhet av stor volym, vilket i sin tur föder utmaningen att samtidigt skapa vad som kan betraktas som en trevlig och trygg plats.
I populärkulturen, framför allt på den vita duken, har vi matats med bilder av parkeringshus som en plats där hemska saker händer. Därtill kan man också lägga paradoxen att om man samlar hundra av världens mest designade objekt – bilen – så blir den aggregerade bilden ändå en tråkig plats. Hur kan vi med arkitektur ändra den här uppfattningen? Det var frågan som vägledde oss i arbetet med att utveckla det nya parkeringshuset som i huvudsak ska användas av de boende i området.

 

Arkitekten – Kai Wartiainen

Kai Wartiainen är ett välkänt namn inom finsk arkitektur och en pionjär när det gäller ekologiskt byggande. Tidigt i karriären vann han tävlingen för Frankrikes första ekologiska hus, som byggdes i Paris 1996. Kai har också varit delägare och Creative Director för Evata Architects som, under åren han arbetade där, växte till Finlands största arkitektkontor. Med Evata Architects rönte han stora framgångar och vann bland annat första pris i tävlingen om F.C. Valencias nya stadion 2006.

Även i Sverige har Kai Wartiainen vunnit flera priser. Bland annat i tävlingarna om Moderna Museet 1991 och Husarviken 1998. Kai vann
också 2016 första pris för europas bästa bostadsprojekt – Katscha – vid Motala ström i Norrköping.

Under åren 1997 – 2006 var Kai Wartiainen professor i stadsbyggnad på KTH. Där forskade han bland annat inom parkering vilket resulterade i studien ”Fantastic parking”. Sedan dess har Kai drömt om att utveckla ett parkeringshus. Nu förverkligas den drömmen.

 

Känsla av trygghet

Upplevelsen av en plats som otrygg går inte nödvändigtvis hand i hand med att platsen är farlig att vistas på. Vad som upplevs som tryggt eller otryggt är subjektivt och beror dels på människors personliga erfarenheter, dels på rykten om platsen, dess fysiska utformning och kontakten med omkringliggande miljöer. Belysning, växtlighet, klotter eller närhet till andra människor är några av faktorerna som kan påverka hur en plats upplevs.

Med parkeringshuset Svanen har vi haft dessa utmaningar i åtanke från första penndraget och vi har skapat ett parkeringshus som ska bryter mot normen. Vi gör det med design som ska förmedla känslan att du som besökare alltid har full kontroll över din omgivning. Fasaden är genomsiktlig, vilket innebär att besökare, både inne i parkeringshuset och utanför, har visuell kontakt med det som händer i de olika rummen. Belysningen är noga utvald och belyser väggytor väl och stämningsfullt. Trapphuset utformas med ett modernt gestaltningsprogram och effektfull belysning. Moderna hissar erbjuder snabb och effektiv transport och ljuddesignen syftar till att fylla parkeringshuset med toner som ska inge känsla av lugn hos besökarna.

Hållbarhet över tid

På Viginti vill vi skapa fastigheter som bidrar till ett hållbart samhälle. När man bygger ett hus lämnar man ofrånkomligen ett klimatavtryck.

För parkeringshuset Svanen har vi gjort avvägningen mellan den långsiktigt hållbara betongstommen och den ekologiska fasaden av Thermowood som skänker ett modernt intryck till exteriören. Inslag av kanalplast, som är gjord av 100% återvunnet material, kommer att skapa karaktär. Belysning utförs
med modern LED-teknik och med styrning som minimerar energianvändningen. Parkeringshuset är ouppvärmt och kräver därmed ytterst lite tillförd energi under dess livscykel.

Parkeringshuset Svanen kommer sätta nya normer inom emobility. Besökarna kan förvänta sig ett parkeringshus med den senaste tekniken och moderna laddtjänster som balanserar elanvändningen över dygnets olika tider.

 

Utveckling med arkitektur i fokus

Inre hamnen är ett stadsutvecklingsprojekt i flera etapper. Området är beläget direkt vid Motala ström nära city, resecentrum, promenaderna och den framtida stadsparken Johannisborg.

Inre hamnen kommer att byggas ut etappvis och rymma omkring 3 000 bostäder när allt är färdigbyggt. I maj 2019 åbörjades markarbetet i första etapen. Under 2020 pågår arbetet med bygget av parker, gator, kajer och kanaler. Utvecklingen av etapp 1 sker i ett nära samarbete mellan nio bygg- och bostadsföretag och Norrköpings kommun. De första bostäderna planeras att börja bygggas i mitten av 2021.

 

PLATS

Norrköping Inre Hamnen

PROJEKTANSVARIG

Alexander Gil